söndag 25 januari 2009

Dagis-ja eller nej??!!

Jag har funderat så mycket på det här med att lämna min son på dagis...nu är han tretton måndader och skulle väl kunna börja på dagis utan problem. det är ju kanske också det att vi har en speciell situation. Jag bor ju inte i mitt hemland och kan ju ännu inte spanska språket särsklilt bra..dessutom har ju Liam redan tre språk att lyssna och lära till hemma, är det då bra eller dåligt att redan nu sätta han på ett spanskt dagis och därmed blanda in ytterligare ett språk...??? jag vet helt enkelt inte, har läst mycket om ämnet och alla har ju olika åsikter om det här med dagis, en del tycker att man ska vänta så länge man kan och en del tycker det är jättebra att barnen börjar tidigt på dagis. men ändå? måste inte det vara bäst för de små att va hemma hos mamma eller pappa?? hos oss är han ju trygg och glad och är inte det som är det bästa för ett barn? nu är det ju så att jag kommer med all sannolikhet jobba endast kvällar den här säsongen vilket innebär att jag inte måste sätta Liam på dagis än, men jag funderar helt enkelt bara generellt runt frågan. det kanske inte finns några rätt och fel, man kanske måste känna efter själv och alla är vi olika och kanske är olika snabbt redo för att lämna bort våra barn..?? jag tror nog att det är bästa svaret ändå, känna efter själv och följa magkänslan helt enkelt!
det här är en av de oerhört svåra sakerna med att bo i ett land som man inte känner sej hemma i än, jag är ju inte från mallorca och det är ju bara att acceptera. jag tror att jag själv lider av det hör mer än Liam någonsin kommer att göra, han är ju ett barn och kommer med största sannolikhet anpassa sej till situationen, han kommer ju lära sej spanska och mallorqin i skolan, få spanska vänner osv...det är nog jag som är mer svåranpassad och "rädd" för hur det ska bli i framtiden..får väl försöka sluta tänka så mycket och bara "följa med" helt enkelt..just nu är det som sagt inte aktuellt med dagis, men när den dagen kommer hoppas jag att jag är mer redo än jag är just nu!

Inga kommentarer: