söndag 1 februari 2009

sömnlös natt...och dags för nya sovrutiner...

Man har glömt hur det var med dessa sömnlösa nätter! Liam har ju varit sjuk de senaste tre dagarna och blir då oerhört klängig och vill "va" hos en hela tiden och måste ha konstant närhet, annars skriker han. igårkväll skulle vi söva han vid 8 eftersom han inte sovit på hela dan men det var helt omöjligt, han klamrade fast vid en och kunde inte alls komma till ro..efter otaliga försök var klockan 23.30 och vi gick och la oss med han för att se om det blev bättre, visst som nade han men väldigt oroligt, och hela natten har varit sån, helt orolig och han har grejat en massa och måste ligga med sitt huvud på mitt huvud typ! måste ligga så nära en att närmare finns inte, det är ju rätt så dåligt för ens egen nattsömn! Liam sover ju bra annars, men som sagt när han är sjuk är det andra bullar!

Sen Liam var några månader har vi ju alltid fått ligga brevid han och söva han så att han ska somna, enda stället han somnar själv på är ju i vagnen. Han har dessutom en grej som han måste göra för att somna och det är att ligga och pilla på mina ögonfransar, ögonbryn, med båda händerna, efter ett tag kan ju detta bli oerhört frustrerande, ibland kandet ta 45 min innan han somnar in, och det är oerhört trist såklart att ligga där varje kväll...särsklilt om man har gäster eller vill titta på film eller så på kvällen. jag har ju läst oerhört mycket om detta och det finns ju en del metoder att pröva, 5 minutersmetdoden till exempel. Man ska lägga han i hans egen säng och sen gå ut ur rummet och vänta fem min med att gå in även om han skriker, och man får inte ta upp han..det här är en väldigt jobbig metod. Jag provade den på Liam när han var 7 månader ungefär...det var jättejobbigt, det tog 2 veckor av massa skrikande innan han somnade utan att skrika, men sen så vaknade han ju på natten och skrek ofta och det var också jobbigt ju.. Men jag tror att vi ska göra ett försök till att få han att lära sej att sova i hans egen säng, kommer att bli jobbigt men det är ett måste! Ska försöka att inte gå ut ur rummet men sitta brevid sängen och hitta en rutin innan läggdags, som läsa en saga eller ta ett bad så att han "vet" att det snart är läggdags. det här med sömnrutiner är inte lätt, men förhoppningsvis hittar vi till slut nåt bra sätt!! det enda jag vet är att trygga barn är glada barn och utvecklas bra...ett barn som får trygghet har större chans att bli en självständig individ i framtiden...jag har även läst att vissa barn går det inte att vänja vid att somna in och sova själva och det är bara att acceptera! min magkänsla säger att Liam är ett av dom barnen, han behöver pilla på ögonfransarna helt enkelt!

Inga kommentarer: